UNCONDITIONAL – 50 godina bezuvjetne predanosti ljubimcima i ljudima

Od prve male trgovine u Splitu do regionalnog lidera s gotovo 60 ZOOCITY poslovnica i strateškim partnerstvom s Fressnapfom – UNCONDITIONAL je primjer kompanije koja spaja obiteljsku tradiciju, agilnost i inovaciju, a 2024. proslavila je pola stoljeća uspjeha.
Kada je Vatroslav Varda 1974. otvorio jednu od prvih specijaliziranih trgovina za kućne ljubimce u bivšoj Jugoslaviji, nije mogao slutiti da će upravo time udariti temelje industriji koja će u idućih 50 godina postati jedno od najbrže rastućih tržišta u Europi. Danas, UNCONDITIONAL posluje u tri zemlje, a maloprodajni lanac ZOOCITY posluju u dvije, zapošljavaju gotovo 500 ljudi i ostvaruju prihode veće od 60 milijuna eura.
Od obiteljskog sna do regionalnog lidera
Obiteljska priča uistinu je utkala DNK tvrtke. Osnivač Vatroslav Varda godinama je gradio poslovanje na iskrenom odnosu s kupcima i stručnim savjetima, a njegov sin Edvard već je u srednjoškolskim danima preuzimao prve odgovornosti. Godine 1999. postao je glavni nositelj poslovanja i započeo novo razdoblje rasta.
U međuvremenu, veleprodajno poslovanje prošireno je suradnjom s renomiranim svjetskim brandovima poput Hill’s Pet Nutritiona, Tetre, Bayera i Zoetisa, a od 2006. otvorena je i podružnica u Srbiji. Prekretnica se dogodila 2011. kupnjom lanca ZOOCITY, čime je UNCONDITIONAL ušao u maloprodaju i potvrdio vodeću poziciju u Hrvatskoj.
Rast u skladu s trendovima
Industrija kućnih ljubimaca u posljednja tri desetljeća raste prosječno 3–5% godišnje, a UNCONDITIONAL je rastao višestruko brže – učetverostručivši prihode i broj zaposlenih u samo osam godina. Kupci sve više zahtijevaju hranu visokog udjela mesa, proizvode bez žitarica te pametne dodatke poput fontana za vodu ili interaktivnih igračaka. Kompanija pažljivo prati globalne trendove i testira nove formate trgovina, a u listopadu 2024. otvorila je prvu ZOOCITY poslovnicu u Sloveniji, u Mariboru, što označava početak širenja maloprodajne ekspanzije na susjednu zemlju.
Strateško partnerstvo s Fressnapfom
Jedno od ključnih poglavlja u razvoju tvrtke svakako je joint venture sklopljen 2022. s njemačkom grupom Fressnapf, vodećim europskim lancem specijaliziranim za kućne ljubimce s više od 2.600 poslovnica. Partnerstvo je donijelo vrijedne uvide u korisničko iskustvo i nove modele poslovanja te otvorilo vrata daljnjem rastu na regionalnom tržištu.
Izazovi koji su ojačali kompaniju
Kao i svaka dugovječna tvrtka, UNCONDITIONAL se suočio s kriznim trenucima. Spajanje ZOOCITY-ja i Zoo Hobbyja u početku je donosilo gubitke od gotovo 100.000 eura mjesečno, a gubitak važnog ugovora 2017. gotovo je ugrozio opstanak. No upravo su transparentnost, upornost i spremnost na učenje omogućili da tvrtka izađe snažnija nego prije.
„Dva puta smo bili na rubu kolapsa, ali te su nas situacije naučile da rast ne smije ići na štetu ljudi i kupaca. Danas znamo da se najviše isplati ulagati u tim, u fer odnose i u dugoročne odluke“, ističe Edvard Varda.
Vrijednosti i kultura koja nosi budućnost
UNCONDITIONAL njeguje četiri temeljne vrijednosti – znatiželju, brigu, samosvijest i tzv. System 2 pristup donošenju odluka, inspiriran knjigom „Thinking, Fast and Slow“ Daniela Kahnemana. Ovaj model potiče promišljanje dugoročne dobrobiti za sve dionike – kupce, zaposlenike i partnere.
Kultura kompanije počiva na transparentnosti i međusobnom povjerenju. „Ako imamo mišljenje, možemo se razilaziti, ali ako netko donese argumente, spremni smo poslušati i promijeniti odluku. To je način na koji gradimo odnose i razvijamo ljude“, kaže Varda.
Iskustvo kupca i zaposlenika
Svjesni smo da se kultura kompanije odražava u svakodnevnom ponašanju svakog zaposlenika. Strateške ciljeve možemo postići na mnogo načina, ali ono što čini razliku jest kako ih postižemo – a taj „kako“ uvijek počinje od odnosa.
U prodaji često se govori kako je kupac uvijek na prvom mjestu. No razlika između slogana i stvarnosti leži u kulturi – u načinu na koji zaposlenici međusobno surađuju, donose odluke i žive vrijednosti kompanije iz dana u dan. Upravo zato u našoj kompaniji kupac na prvom mjestu nije samo inicijativa, već način poslovanja. Kupac za nas nije samo krajnji kupac – onaj koji ulazi u trgovinu ili naš veleprodajni partner.
Za nas je kupac i kolega, tim ili partner unutar kompanije.
Našim krajnjim kupcima želimo ponuditi najkvalitetnije proizvode i najbolje iskustvo. Prema našim internim kupcima – zaposlenicima i timovima koji zajednički rade na stvaranju vrijednosti za krajnjeg kupca – jednako nam je važno njegovati povjerenje, usklađenost i razumijevanje. Razgovor s krajnjim kupcem bit će iskren, stručan i koristan tek kada iza njega stoji osnažen i znanjem potkovan zaposlenik.
Kontinuirano učenje
Danas živimo u vremenu brzih promjena i neizvjesnosti. To od nas traži da stalno učimo, razvijamo nove vještine i prilagođavamo procese. Brzo rješavanje problema i fleksibilnost nisu samo interne kvalitete – one su presudne za to da kupac u svakom trenutku dobije najbolje moguće iskustvo.
Znamo da nije moguće pružiti najbolju podršku kupcima bez onih koje kupci svakodnevno susreću – naših zaposlenika. Zato smo ponosni što je i učenje dio naše kulture. Novi proizvod, promjena na tržištu i svaka povratna informacija kupca za nas su prilika da rastemo i razvijamo se.
Vjerujemo da zaposlenik koji razumije – može i preporučiti, a zaposlenik koji je siguran u svoje znanje – može i savjetovati.
Naši kupci dolaze jer vjeruju da će dobiti najbolji savjet i iskrenu preporuku, a to se može graditi samo na temelju kontinuiranog učenja.
Edukacije ne služe samo tome da bi zaposlenici znali više, nego i da bi se osjećali samouvjereno, podržano i spremno pomoći. Kada se zaposlenik osjeća kompetentno, to se odmah vidi – u tonu glasa, u načinu komunikacije i u povjerenju koje se stvara.
Kupac na prvom mjestu je naš mentalni okvir koji nas vodi u svakom kontaktu, u svakoj odluci i u svakom projektu. Naš uspjeh ne proizlazi samo iz inovacija ili širine asortimana, već iz sposobnosti da krajnje i interne kupce vidimo kao partnere kojima želimo svaki dan pružiti najbolje.
Kratkoročni i dugoročni ciljevi
Do kraja 2025. planiramo ostvariti gotovo 60 milijuna eura prihoda, a do 2028. – 100 milijuna eura uz 800 zaposlenika. Širenje u Sloveniji i razvoj web trgovine važni su koraci, a ujedno i dokaz da omnichannel pristup postaje standard.
„Želimo nastaviti okupljati dobar tim i dobre ljude, pružiti im priliku da rastu i ostave svoj pečat. Kupac uvijek mora biti na prvom mjestu“, poručuje Edvard Varda.
UNCONDITIONAL je primjer kako obiteljska tradicija, uz dozu znatiželje i hrabrosti, može prerasti u regionalnog lidera. A s obzirom na dosadašnje rezultate i planove, jasno je da će i u idućih 50 godina ostati među najistaknutijim igračima – ne samo u industriji kućnih ljubimaca, nego i među najboljim poduzećima Hrvatske.